torsdag 14 februari 2008

Kataloghistoria

Ska man blogga så ska man. Efter en solig dag sitter jag nu hemma för att se om jag kan klara av att sköta bloggandet här också. När jag tänker tillbaka på den teknikutveckling som skett sen jag började arbeta på biblioteket hissnar jag. 1977 hade vi en enda Librisdator som stod i de publika utrymmena. Vi registrerade ingenting där då utan vår katalog bestod av kort i lådor i katalogskåp. När korten var utskrivna stoppades de i katalogen och efteråt gick det någon och kollade så att korten hamnade rätt. Nu använder jag dessa kort som kladdlappar! Så småningom började vi kata i Libris. Först skrev vi då formateringen på ett A4-papper innan vi matade in uppgifterna. Därefter kollades även detta. På den tiden skulle allt vara så perfekt. Det är så mycket lättare idag när vi kan rätta fel vi ser och sedan skicka ett meddelande via den s.k. cxz-listan till berörda bibliotek. Innan den listan kom fick vi "rättelsekort" som vi tog hand om för att kunna rätta felaktigheter. Vi katalogisatörer är ju vana vid att saker förändras. Sen får vi pussla och pussla för att alla ska förstå. Det är väl lite tjusningen i vårt yrke. Och irritationsmomentet.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida